الاثنين، 30 يونيو 2014

هندسة


"على" اسمى على ,,  وف هندسة 
بدأ الموضوع من 3 سنين
يوم ظهور النتيجة ام 98 ف المية
والفرحة الى كانت ف قلوب العيلة كلها , الفرحة الى كل مدة كنت بتأكد انها مابتدومش
ساعتها قعد جنبى ابن عمتى وقعد يتكلم معايا

- ايه يا على مبروك ياله هه ناوى على ايه بقا ؟
-يعنى ان شاء الله هندسة .. قلتها والفرحة بتنط من عينى واابتسامتى لحد افايا
وفجأة
اتغيرت ملامح ابن عمتى .. عنيه برقت ومناخيره كبرت وقالى بصوت مرعوش
- هندسة !! ليه كدا يا على .. انت مستغنى عن عمرك
- ضحكت .. ايوا انا عارف انها صعبة بس انا بحبها وان شاء الله هستحمل تعبها بقا
- يابنى انت مش فاهم .. انت هتتنفخ ,, هتتنفخ ايه ؟؟!! ياريتها هتيجى ع النفخ .. بقولك ايه انت تشيل من دماغك هندسة دى خالص دى مرمطة يابنى هو العمر بعزقة ,, مالها تطبيقية بلاش حاسبات ,, تجارة اى داهية الا الداهية دى .. دى سكة الى يروح مايرجعش ..
- يابنى فيه ايه انت مكبر الموضوع ليه انا حببها وبعدين عايزنى بعد 98 ف المية  اروح حاسبات ولا تطبيقية انت بتهرج ؟؟
- يابنى ابوس ايديك فكر قبل ما تروح ف الرجلين .. طب بلاش .. "منة " يرضيك منة تروح من ايديك حب حياتك من ايام اعدادية هيضيع والنعمة هيضيع .. اهو انت لو دخلت هندسة مش هتعرف منة
- لا مانتا مش فاهم .. مانا وهى هندخل مع بعض هندسة احنا متفقين
- يبقى مش هتعرفها والنعمة ما هتعرفها
- مش فاهم ليه ؟؟
- يابنى مفيش بنات ف هندسة
- نعم!!
- ايوا بيختفوا !! او بمعنى تانى بيقلبوا دكرا
- هههههههههههههههههه والنبى ايه !! لا متقلقش انا متأكد ان منة هتفضل مهتمية بنفسها وبعدين الجمال جمال الروح يا أخى
- يابنى دا ولا هيبقى جمال روح ولا نيلة دا هيبقى جمال سليمان
- يابنى لا صدقنى  دول بينضفوا ف الجامعة
- ايواا الكلام دا هنااااااااك لكن هنا لا .. دول بينسوا اى حاجة ليها علاقة بالبنات اسمع منى
- يمكن معظمهم بس انا متأكد ان منة مش من دول
- اتنهد ابن عمتى وقال : بص يابنى انا نصحتك  وعملت الى عليا وانت حر ودا اختيارك وابقا افتكر كلامى دا كمان سنتين تلاتة
مات الكلام




هو فعلا مات
وادينى اهو قاعد ع الرصيف ف الكلية باصص ف الارض
وبفتكر كلامه
قعد جنبى واحد
-         ايه يا معلم عملت ايه ف الامتحان النيلة دا ؟
-         لا ما هى المشكلة انى معملتش حاجة ..
-         تعالى ف حضن اخوك يا فواز .. الحال من بعضه
-         وبعدين .. انا عمرى ما كنت فاشل كدا .. هو ايه الى بيحصل دا
-         عندك حق والله انا مش عارف هما بيعملوا فينا كدا ليه
-         وبعدين ازاى يعنى اطلع السرعة بالسالب ازاى !! انا عمرى ما عملت كدا .. انا لو الدكتور شاف ورقتى ممكن يجيلوا سكتة قلبية
-         لا ما هما اتعودوا على فكرة ,, انا السنة الى فاتت كنت حسبتله ف نص المسألة ان   6 ف 6 ف باتناشر وعادى
-         هى العيال الى بيجيبوا جيد جدا دول عايشين ازاى بياكلوا ايه
انا بجد حاسس انى مش عايش انا بقالى شهرين محلقتش دقنى .. انا بقيت حاسس انى من السلفيين !! وياريته نافع
-         هههههههههههه هدى نفسك معلش هانت  كلها سنتين ونتخرج ونرتاح بقا ونلاقى شغل ف شركة جامدة ونعوض الايام السودا دى
-         بصيتله بقرف : كفااية كدب بقااااااااااا كفايه كدب ثم بصيت الناحية التانى وفجأة .. هو انت مين صحيح ؟؟
-         نعم !!
-         ايوا انت قاعد جنبى بقالك ساعة عمال بترغى وانا اصلا معرفكش
-         انت ؟؟
-         ...
-         انت مش عارفنى يا على يالهوى !!
-         ميين يعنى ؟؟ متخلص
-         على !!  انا منة 







ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق